Gatunki istot wytepujacych na dysku:

Ludzie w Swiecie Dysku sa przedstawieni calkowicie normalnie, jak my. Sa oni dopelnieniem wszystkich pozostalych zdziwaczalych ras.

W Świecie Dysku Terry'ego Pratchetta obie płcie krasnolodwo są nieodróżniane i często mylone, a kobiety prowadzą identyczny tryb życia jak mężczyźni. Jeśli chodzi o ich charakter to mimo że w domach (kopalniach macierzystych) prowadzą przykładny górniczo-pracowniczy tryb życia, po przeprowadzce do miast zaczynają nosić kolczugi przez cały czas (oraz dwuręczne toporamy). Najgorszą obrazą dla krasnoluda Świata Dysku jest nazwanie go ozdobą ogrodową. Ulubioną pieśnią krasnoludów jest ta o złocie, składa się ona z jednego wyrazu: "złoto" powtarzanego wiele razy, często przez wiele godzin. Największym krasnoludem (urodzonym przez adopcję) Świata Dysku jest Marchewa Żelaznywładsson.
Krasnoludy w Świecie Dysku dzielą się na 2 grupy, te z miedzianki (Ramtopy i okolice) oraz te z Uberwaldu - dokładnie jest to opisane w Piątym Elefancie.

Elfy

W cyklu Świat Dysku Terry'ego Pratchetta elfy pojawiają się w książkach Panowie i damy (ang. Lords and Ladies), Wolni Ciutludzie (ang. The Wee Free Men) oraz w fabularnej części książki Nauka Świata Dysku II (The Science of Discworld II: The Globe). W przeciwieństwie do innych światów fantasy są to istoty zabijające ludzi tylko dla przyjemności (najłatwiej porównać je do drowów ze świata Forgotten Realms, które są znane ze swego okrucieństwa). Zamieszkują Świat Kuli (znajdujący się na półce w gabinecie Rincewinda), jednak w szczególnych okolicznościach (na szczęście niezbyt częstych) mają możliwość przejścia do Świata Dysku, np. gdy pojawiają się kręgi w zbożu.

Trolle – w Świecie Dysku trolle są kamiennymi istotami (forma życia oparta na krzemie), najdłużej zamieszkującymi Dysk. Przystosowane są do życia w niskich temperaturach – w cieple ich krzemowe mózgi tracą zdolność nadprzewodnictwa, więc zaczynają bardzo powoli myśleć. Z tego powodu są, mimo swej siły, lekceważone przez ludzi. Podobnie jak u krasnoludów, ich naturalnym środowiskiem są góry, co jest przyczyną wzajemnej nienawiści rasowej.
W górach trolle tradycyjnie zajmowały się siedzeniem pod mostami i czyhaniem na nieuważnego podróżnego, obecnie zajęcie to jest rzadko spotykane z powodu emigracji trolli na tereny zamieszkanych przez ludzi. Jako kamienne stworzenia jedzą kamienie i ignorują rośliny (dla trolli wszystkie rośliny to jedno i to samo – mają tylko jedno słowo opisujące rośliny) jako rzeczy niejadalne. Większość zwyczajów (także zaloty) ma bardzo bliski związek z biciem się kamieniami po głowach. Gdy troll zaczyna "filozofować" i coraz bardziej rozmyślać nad sensem istnienia, zmienia się w kamień na zawsze.
Trolle tradycyjnie liczą w systemie czwórkowym: jeden, dwa, trzy, dużo, dużo-jeden, dużo-dwa, dużo-trzy, dużo-dużo, dużo-dużo-jeden, ..., dużo-dużo-dużo-trzy, mnóstwo. (Jak widać, dużo także jest liczbą.) Kiedy Detrytus (najczęściej pojawiający się w książkach troll) uczył się porządnie liczyć, mówił "szesnaście, osiem, cztery, jeden" (w systemie dwójkowym), albo z trudem "dwa-dzieścia dziewięć", "Trzy-sto. Sześć-dziesiąt. Cztery cegły" (w systemie dziesiętnym). Kiedy w chłodni stał się geniuszem, policzył cegły w dwójkach, w dziesiątkach i w szesnastkach.
Nawet tak "prymitywne" istoty jak trolle mają problemy cywilizacyjne – wśród nich pojawili się handlarze narkotyków – slabu.
Dyskowe trolle w pewien sposób przypominają komputery. Podobieństwa są następujące:

Wampiry to jeden z wielu gatunków istot występujących w cyklu książek Świat Dysku autorstwa Terry'ego Pratchetta. Podobnie jak klasyczne wampiry występujące w innych dziełach, mają one awersję do silnego światła, co jednak nie przeszkadza przynajmniej jednemu z nich, Ottonowi Chriekowi, interesować się fotografią, pomimo że bardzo często przy użyciu lampy błyskowej zamienia się w proch. Wampiry, jako istoty praktycznie nieśmiertelne, a zatem długowieczne, często zawodowo zajmują się dziedzinami wymagającymi dużego doświadczenia i budowanego przez wiele lat prestiżu, są np. prawnikami.
Książką w dużej części poświęconą wampirom jest Carpe Jugulum. oraz Piąty Elefant.

Zombie – na Dysku niewystępujące w znacznych ilościach, jednak w Ankh-Morpork wraz z innymi nieumarłymi stowarzyszone w klubie "Od Nowa", założonym przez Rega Shoe (służącego również w Straży Miejskiej). Klub rekrutuje nowych członków wkładając do trumny liścik z zaproszeniem na spotkanie dla osób nie do końca martwych. Zombie pojawia się również w Wyprawie czarownic jako element magii voodoo.

Strachy – wielkie, przerażające, owłosione istoty występujące w stworzonym przez Terry'ego Pratchetta Świecie Dysku. Same są jednak na ogół bardzo nieśmiałe i najlepiej czują się schowane za drzwiami bądź pod łóżkami. Dysponują wielką siłą, której jednak rzadko używają. Najlepszym sposobem na pozbycie się stracha jest nakrycie go dziecięcym kocykiem (najlepiej w pastelowych kolorach).

Golemy – istoty zamieszkujące stworzony przez Terry'ego Pratchetta Świat Dysku. Są to produkowane w dawnych czasach wielkie, bardzo silne (są w stanie rozerwać ważącego pół tony kamiennego trolla na strzępy) gliniane istoty, ożywione magicznie, poprzez włożenie do ich głów kartek z zaklęciami, zwanych chemami. Nie potrafią samodzielnie mówić, ani myśleć, dopóki do ich głów nie włoży się odpowiednich rozkazów. Porozumiewają się dzięki kamiennym tabliczkom, które noszą na szyjach i na których piszą. Używane są jako robotnicy w zakładach przemysłowych Ankh-Morpork, np. w rzeźniach. Jeden z nich - Dorfl -zatrudnił się również w straży miejskiej.

Wilkołak to fikcyjny stwór. W Świecie Dysku są to stworzenia nieco odmienne od tych znanych z innych światów:

  1. Kiedy już przejdą przemianę, panują dalej nad swoimi instynktami (poza krwiożerczością, choć Angua panuje także nad tym).
  2. Jako ludzie mają wyczulony węch.
  3. Widzą i słyszą zapachy (jako wilki). Czyli, jeśli człowiek siedział na krześle przez kilka minut, zostaje po nim jego kolorowy cień, wyczuwalny dla wilkołaków.
  4. Mogą zamieniać się, kiedy zechcą, aczkolwiek im dłużej pozostają w jednej z form, tym bardziej "zapominają" o tej drugiej.
  5. Wyjątkiem od możliwości swobodnej zmiany kształtu jest czas pełni księżyca - wówczas muszą się przyjąć formę wilka.

Wilkołaki, podobnie jak inne z natury złe stwory, zamieszkują krainę Überwald.
Poza tym, podobnie jak krewniacy z innych światów, wilkołaki ze Świata Dysku są wrażliwe na srebro oraz ogień.
Wilkołak w Świecie Dysku pojawia się po raz pierwszy w "Zbrojnych", jest nim (nią) Angua, nowa członkini straży. Więcej dowiadujemy się o nich w "Piątym Elefancie". Wilkołaki w Świecie Dysku nie stanowią zbyt licznej grupy.

Nac Mac Feegle (w oryginale i w tłumaczeniu Piotra W. Cholewy) lub Fik Mik Figle (w tłumaczeniu Doroty Malinowskiej-Grupińskiej) – jeden z gatunków zamieszkujących Świat Dysku, miejsce akcji cyklu powieści Terry'ego Pratchetta. Figle są niewielkiego wzrostu, a całe ciało mają pokryte tatuażami w kolorze indygo. Łączą się w społeczności klanowe. Klanem rządzi kobieta – kelda (lub wodza według Malinowskiej-Grupińskiej). Jej mąż jest znany jako wielki Człowiek. Figle mieszkają w kurhanach dawnych rycerzy, królów i bohaterów. Kurhany są też źródłem ich majątku. Występują w Carpe Jugulum, Wolnych ciutludziach, Kapeluszu pełnym nieba i Wintersmit. Prawdopodobnie do tego gatunku należy także Ciut Szalony Artur, eksterminator szczurów w Ankh-Morpork.
Nac Mac Feegle są wyraźnie szkockiej proweniencji, na co wskazuje piktyjski obyczaj malowania ciał i matrylinearyzm, a także ubiór (kilt) i zwyczaje.